14.04.2013 - Sääntömuutokset 2013 I. Moottorin suojaus, kohta 13. Kaikki ahdetut rivimoottorit pitää suojata yhdellä koko moottorin ympäri ulottuvalla teräsvaijerilla. (Ei koske Kuorma-auto eikä Farmi-luokkia). Vaijeri täytyy sijoittaa ensimmäisen ja toisen sylinterin (edestäpäin katsottuna) väliin, mahdollisimman lähelle itse moottoria ja vaijerin on kuljettava kannen ja pakosarjan välistä, jos pakosarjan rakenne mahdollistaa tämän. a. Vaijerin on oltava paksuudeltaan vähintään 12mm (laatutodistuksien ja lujuussertifikaattien kera, jotka todistavat vaijerin kestävän vähintään 110kN voiman). Jos 12mm. vaijeria ei voida asentaa, kahta vähintään 60 kN kestävää 8mm vaijeria (samanpituiset) on sallittua käyttää. b. Vaijerin päissä täytyy olla tehdastekoiset lenkit. Vaijerit täytyy yhdistää toisiinsa D-sakkelilla. c. Vaijerissa on oltava noin 100 mm löysää. Kappale 10: Toimiminen kilpailuissa C: Koevedot ja vaihtoehdot Kohta 4: Kaikki vedot on aloitettava ketju kireällä. Kilpailijoille annetaan yhteensä kaksi yritystä. -
- Yritykseksi määritellään lavetin liikkuminen (yksi cm tai enemmän)
- Jos kilpailija ensimmäisellä yrityksellään pysähtyy ennen 30 m täyttymistä, hän saa yrittää toisen kerran (pituus mitataan laserilla). Uusi yritys mitätöi ensimmäisen. Tarkoitus on, etteivät kuljettajat painaisi jarruja pohjaan välttääkseen ylittämästä 30 m rajaa (eivätkä muulloinkaan), vaan ajoneuvon tulisi pysähtyä niin tasaisen pehmeästi kuin mahdollista. Ratatuomarit katsovat jarruvaunun tahalliseksi katsottavan nykimisen kaasulla perusteeksi hylkäykseen. Tällaisessa tilanteessa tuomarit käyttävät omaa harkintaansa.
Kohta 12: Kilpailija saa lykätä vetovuoronsa kuuden seuraavan kilpailijan jälkeen, jos ajoneuvo särkyy ensimmäisen yrityksen aikana, ellei hän ole ylittänyt 30 metrin rajaa. Hän saa kaikkiaan kaksi mahdollisuutta. D. Pull OffKohta 1: Pull Offissa jokaisen kilpailijan annetaan vuorollaan yrittää kaksi kertaa mittauskelpoista vetoa, mikäli hän ei saavuttanut 30 metrin rajaa ensimmäisellä yrityksellä. |